تریپتورلین استات 3.75 میلی گرم

داروی واریوپپتیل چیست؟

واریوپپتیل نام تجاری داروی تریپتورلین است که به صورت زیرجلدی تزریق می شود. این فرآورده به صورت دو سرنگ، یکی حاوی حلال اختصاصی (محلول پلیمری) و دیگری حاوی پودر ماده موثره است که به همراه یک عدد سر سوزن مجزا، در جعبه مربوطه بسته بندی شده است.
موارد مصرف :
این دارو آگونیست هورمون آزادکننده گنادوتروپین (GnRH) می باشد. بسته به سن و جنس برای مقاصد درمانی متفاوتی استفاده می شود. در زنان برای درمان اندومتریوز، فیبروئید و سرطان سینه و در مردان برای درمان سرطان پروستات و در کودکان به منظور درمان بلوغ زودرس مرکزی استفاده می شود.
مقدار مصرف:
این فرآورده یک داروی تخصصی است و روند درمان باید تحت نظارت دقیق پزشک معالج باشد. مقدار مصرف دارو و دوره درمان را پزشک معالج تعیین می کند.
فرآورده آهسته رهش واریوپپتیل تدریجا و در طی مدت 28 تا 30 روز از محل تزریق آزاد می شود لذا این دارو برای تزریق ماهانه ارائه شده است.

موارد منع مصرف :
درصورت داشتن سابقه حساسیت به این دارو یا سایر آنالوگ های هورمون GnRH یا هر یک از اجزای این فرآورده از مصرف آن خودداری کنید و حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید.
هشدار و موارد احتیاط
داروی واریوپپتیل در دوهفته اول درمان باعث بالارفتن سطح هورمون ها و تشدید علائم بیماری می شود. معمولا این موارد قابل انتظار می باشد ولی حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید.
در خانم ها این دارو پس از گذشت دو ماه موجب توقف سیکل عادت ماهانه خواهد شد.
این دارو ممکن است بر روی نتایج تست های آزمایشگاهی اثر گذارد. بنابراین قبل از انجام تست، آزمایشگاه و پزشک معالج خود را مطلع سازید.
این دارو باید در زمان های مقرر و با فواصل زمانی منظم تزریق شود. در صورتی که یک نوبت از تزریق دارو فراموش شود و این تاخیر کمتر از دو روز( 48 ساعت) باشد باید فورا دارو را تزریق کرد در غیر این صورت حتما با پزشک معالج خود تماس گرفته و مشورت کنید.
بارداری و شیردهی
مصرف واریوپپتیل در دوران بارداری ممنوع است.
مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود و پیش از استفاده با پزشک معالج یا داروساز مشورت نمایید.
عوارض جانبی :
هر دارو به موازات اثرات درمانی ممکن است باعث بروز بعضی عوارض ناخواسته نیز شود. اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود. در صورت بروز عوارض زیر با داروساز یا پزشک خود مشورت نمائید:
عوارض عمومی :

واکنش های آلرژیک هم چون خارش، کهیر، راش، به ندرت آنژیوادم و شوک آنافیلاکتیک، درد و تورم التهاب در محل تزریق، سردرد، تشنج، تب، ضعف و بیحالی، تهوع و استفراغ، یبوست، بی خوابی، افزایش تعریق، افزایش/کاهش وزن، تغییرات خلقی و روحی، اختلالات بینایی، کاهش تحمل گلوکز در بیماران دیابتی و ندرتا ترومبوسایتوپنی و لکوپنی، کاهش تراکم استخوان در مصرف طولانی مدت این فرآورده
عوارض وابسته به جنس:
در زنان گرگرفتگی، خشکی واژن، کاهش میل جنسی، دردهای قاعدگی، مقاربت دردناک، آکنه، هیرسوتیسم، درد و حساسیت سینه، بی نظمی و افزایش خونریزی های سیکل عادت ماهانه به دنبال تزریق دارو به ویژه در اولین سیکل قاعدگی در بیماران دارای فیبروم رحمی
در مردان گرگرفتگی، کاهش میل جنسی، دردهای استخوانی به ویژه در ناحیه ستون فقرات، احتباس ادرار یا دفع خون در ادرار در هفته های اول درمان، ناتوانی جنسی، آتروفی بیضه، درد و تورم ساق پاها
در کودکان خونریزی واژینال در هفته اول درمان در دختران
تداخلات دارویی :
در صورت مصرف سایر داروها، مکمل ها و فرآورده های گیاهی و یا گیاهان دارویی با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.
شرایط نگهداری :
• این دارو دور از نور و رطوبت و در دمای 2-8 درجه سانتی گراد در یخچال نگهداری شود و از یخ زدگی حفظ شود.
• از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری شود.
• دارو دور از دید و دسترس اطفال نگهداری گردد
• فرآورده حداکثر نیم ساعت بعد از آماده سازی قابل مصرف می باشد در غیر این صورت دارو را دور بریزید.
• هرگز از آب مقطر یا نرمال سالین به عنوان حلال جایگزین برای آماده سازی این دارو استفاده نکنید.
• بعد از تزریق محل آن را ماساژ ندهید.